ศัตรูที่แท้จริงของมนุษย์คือปัญญาและการถูกสาปจะไม่รู้

ศัตรูที่แท้จริงของมนุษย์คือปัญญาและการถูกสาปจะไม่รู้
Teman manusia yang sebenar ialah akal dan musuhnya yang celaka ialah jahil. ( Saidina Ali Abi Talib)


BUALAN BAHASA MELAYU - BAHASA THAI (SIAM)

UNGKAPAN YANG BAIK
THOY KUM THEE CHAI GUN THUA THUA PAI


Hang apa habaq?
Tharn sa-bai dee reu?


Saya sihat, terima kasih
Chan sa-bai dee khob koon


Maafkan saya
Prod hai are-pai gae chan


Saya mminta maaf
Chan kho thod


Tak apa
Mai pen rai


terima kasih
khob koon [khob jai]


terima kasih banyak banyak
khob koon mark [khob jai mark]


selamat datang
kho ton rub tharn [yim dee toon rub]


han boleh cakap bahasa inggeris tak?
tharn pood pa sa ang-glid dai mai?


saya boleh cakap sikit-sikit
chan pood dai leg noi


saya tak boleh bercakap.
chan pood mai pen.


saya hanya bercakap inggeris
chan pood dai tae pa sa ang glid


saya hanya boleh cakap melayu
chan pood dai tae pa sa malay


hang mai dari mana?
tharn ma jark nai?


saya datang dari Nami
pon ma jark pra thod Nami


tolong cakap pelan-pelan sikit
prod pood hai cha gwa nee


saya faham
pom khao jai


saya tak faham
poom mai khao jai


saya tau
poom roo


saya tak tau
poom mai roo


tolong ulang sekali lagi
prod sum eek thee


tuliskan
khian long pai


mai sini
ma nee


sila masuk
khaw ma kharng nai


tunggu sat
koi suk kroo


di mana pennya?
park gar yoo thee nai?


pen ada atas meja
park gar yoo bon toh


bilik lelaki
hong sum rub poo chai


bilik perempuan
hong sum rub poo ying


terlalu lambat
mun sai gurn pai


terlalu awal
mun yung chao gurn pai

No comments:

Post a Comment